Super Smash Bros: Regler och information

Super Smash Bros-serien är de populäraste turneringarna vi har på NärCon. Därför räcker det inte med bara en – så vi har tre(!) olika turneringar för alla Smash-fans!

Smash Bros for Wii U Singles, Smash Bros for Wii U doubles och Smash Bros Melee Singles är de turneringar vi håller i på NärCon Vinter som du kan delta i! Spela själv eller med en vän, besegra dina rivaler och visa att du är bäst för chansen att spela på NärCons egna esport-scen och vinna fantastiska priser! I år har vi placerat alla Smash-turneringar vid olika tider så att du kan delta i alla!

Anmäl dig till Melee Singles nu och här!

Anmäl dig till Super Smash Bros. for Wii U här och nu!

Anmäl dig och din bästa Smash-kompis här och nu!


Super Smash Bros. Melee Singles

Konsol: Gamecube/Wii

Turneringsregler

  • Single player
  • Double Elimination
  • Bäst av 3
  • Grand final och loser/winnerfinals spelas bäst av 5
  • Första banan väljs med hjälp av Stage striking (se nedan för mer information om hur val av bana går till)
  • Alla items är bannade
  • Timed stock. 4 stock, 8 min
  • Max antal deltagare: 64

Double Blind Pick:

En spelare kan begära att välja karaktärer via double blind för den första matchen i spelet. I detta fall ska båda deltagarna viska vilken karaktär dom ska andvända i första matchen till den som håller turneringen, efter det måste spelarna andvända den karaktären de viskade i första matchen.

Dave’s Stupid Rule: 

Man får inte välja en bana där man har vunnit tidigare i setet.

Gentleman’s Clause:

Om alla spelarna kommer överens om att spela på en tillåten bana får denna bana spelas. (I detta fall gäller inte Dave’s Stupid Rule)

Sudden Death:

Om time på en runda går ut så vinner i första hand spelaren med flest stock. Om spelarna har lika många stock så väljs vinnaren med lägst procentuell skada. Om Spelarna skulle ha lika mycket procentuell skada så replayas matchen. Sudden death ska INTE spelas.

Tillåtna banor

  • Final Destination
  • Yoshi’s Story
  • Dreamland
  • Battlefield
  • Fountain of Dreams

Counter-pick:
Pokémon Stadium

Hur en match utspelar sig

  1. Spelarna väljer sina karaktärer. En spelare kan kräva att välja karaktärer med Double blind pick.
  2. Stage striking används för att välja första banan.
  3. Rundan spelas.
  4. Vinnaren av rundan bannar en bana. I bäst av 5 bannas ingen bana.
  5. Förloraren väljer nästa bana som rundan ska spelas på, förloraren får välja counter-pick banan.
  6. Vinnaren får byta karaktär om hen så önskar.
  7. Förloraren får därefter byta karaktär om hen så önskar.
  8. Nästa runda spelas.
  9. Upprepa tills bäst av 3 eller bäst av 5 är avgjorda.

Stage striking

Spelare A möter spelare B i sten, sax, påse

Säg att spelare A vinner:

Spelare A – Bannar en bana

Spelare B – Bannar två banor

Spelare A – Väljer en bana som skall spelas utav de två återstående banorna.


Super Smash Bros. for Wii U Singles

Konsol: Wii U

Turneringsregler

  • 1 vs. 1
  • Double Elimination
  • Bäst av 3
  • Grand final och loser/winnerfinals spelas bäst av 5
  • Custom fighters: OFF
  • Items: OFF och None
  • Timed stock. 3 stock, 8 min
  • Max antal deltagare: 64

Double Blind Pick:

En spelare kan begära att välja karaktärer via double blind för den första matchen i spelet. I detta fall ska båda deltagarna viska vilken karaktär dom ska använda i första matchen till den som håller turneringen, efter det måste spelarna använda den karaktären de viskade i första matchen.

Dave’s Stupid Rule:
Man får inte välja en bana där man har vunnit tidigare i setet.

Gentleman’s Clause:

Om båda spelarna kommer överens om att spela på en tillåten bana får denna bana spelas. (I detta fall gäller inte Dave’s Stupid Rule)

Sudden Death:
Om tiden på en runda går ut så vinner i första hand spelaren med flest stock. Om spelarna har lika många stock så väljes vinnaren med lägst procentuell skada. Om Spelarna skulle ha lika mycket procentuell skada så ska en 1 stock, 2 min match spelas på samma bana om vinsten. Sudden death ska INTE spelas.

Mii-Fighter Clause:

Mii-fighters är tillåtna.

Omega Clause:
Alla Omega-banor får spelas men räknas som Final Destination. Båda spelarna måste komma överens om vilken Omega-bana som ska spelas. Om de inte kan komma överens så spelas Final Destination.

Starter Stages:

  • Final Destination
  • Battlefield
  • Smashville
  • Town and City
  • Lylat Cruise

Counter-pick:

  • Delfino Plaza
  • Dreamland 64
  • Duck Hunt

Hur en match utspelar sig:

  1. Spelarna väljer sina karaktärer. En spelare kan kräva att välja karaktärer med Double blind pick.
  2. Stage striking används för att välja första banan. (Se Stage striking längst ner)
  3. Rundan spelas.
  4. Vinnaren får byta karaktär om hen så önskar.
  5. Förloraren får därefter byta karaktär om hen så önskar.
  6. Vinnaren av rundan bannar en bana.
  7. Förloraren väljer nästa bana som rundan ska spelas på.
  8. Nästa runda spelas.
  9. Upprepa tills bäst av 3 eller bäst av 5 är avgjorda.

Stage striking

Spelare A möter spelare B i sten, sax, påse

Säg att spelare A vinner:

Spelare A – Bannar en bana

Spelare B – Bannar en bana

Spelare A – Bannar en bana

Spelare B – Bannar en bana

Banan som återstår spelas.

  • Spara replays av matcherna ifall något skulle inträffa där vi behöver bedöma matchen
  • Ta med era egna kontroller och Gamecube-adapters om ni har

Super Smash Bros. for Wii U Doubles

Konsol: Wii U

Turneringsregler

  • 2 vs. 2
  • Double Elimination
  • Bäst av 3
  • Grand final och loser/winnerfinals spelas bäst av 5
  • Custom fighters: OFF
  • Items: OFF och None
  • Timed stock. 3 stock, 8 min.
  • Shared stock/life stealing är tillåtet
  • Max antal lag: 32.

-Double Blind Pick:

Alla deltagare kan begära att välja karaktärer via double blind för den första matchen i spelet. I detta fall ska alla deltagarna viska vilken karaktär dom ska använda i första matchen till den som håller turneringen, efter det måste spelarna använda den karaktären de viskade i första matchen.

-Dave’s Stupid Rule:
Man får inte välja en bana där man har vunnit tidigare i setet.

Gentleman’s Clause:

Om alla spelarna kommer överens om att spela på en tillåten bana får denna bana spelas. (I detta fall gäller inte Dave’s Stupid Rule)

Sudden Death:
Om tiden på en runda går ut så vinner i första hand laget med flest stock. Om lagen har lika många stock så väljes vinnaren med lägst procentuell skada. Om Spelarna skulle ha lika mycket procentuell skada så ska en 1 stock, 2 min match spelas på samma bana om vinsten. Sudden death ska INTE spelas.

-Mii-Fighter Clause:

Mii-fighters är tillåtna.

-Omega Clause:
Alla Omega-banor får spelas men räknas som Final Destination. Alla spelarna måste komma överens om vilken Omega-bana som ska spelas. Om de inte kan komma överens så spelas Final Destination.

Starter Stages:

  • Final Destination
  • Battlefield
  • Smashville
  • Town and City
  • Lylat Cruise

Counter-pick:

  • Delfino Plaza
  • Dreamland 64
  • Kongo Jungle 64
  • Duck Hunt

Hur en match utspelar sig:

  1. Alla spelarna väljer sina karaktärer. Alla spelare kan kräva att välja karaktärer med Double blind pick.
  2. Stage striking används för att välja första banan. (Se Stage striking längst ner)
  3. Rundan spelas.
  4. Vinnarna får byta karaktär om de så önskar.
  5. Förlorarna får därefter byta karaktär om de så önskar.
  6. Vinnarna av rundan bannar en bana.
  7. Förlorarna väljer nästa bana som rundan ska spelas på.
  8. Nästa runda spelas.
  9. Upprepa tills bäst av 3 eller bäst av 5 är avgjorda.

Stage striking

Lag A möter lag B i sten, sax, påse

Säg att spelare A vinner:

Lag A – Bannar en bana

Lag B – Bannar två banor

Lag A – Bannar två banor
Lag B – Bannar två banor

Lag A – Bannar en bana

Banan som återstår spelas.

  • Spara replays av matcherna ifall något skulle inträffa där vi behöver bedöma matchen
  • Ta med era egna kontroller och Gamecube-adapters om ni har